maandag 10 maart 2008


Storm tijstert Parijs-Nice


BILZEN - Stormweer zorgde ervoor dat de tweede rit in Parijs-Nice, gewonnen door Gert Steegmans, ingekort moest worden. Maar niet alleen in ‘de koers naar de zon’ is die zon ver te zoeken. De hele wielerwereld is getroffen door een zware storm. Een storm veroorzaakt door de Internationale Wielerunie UCI en door ASO, organisator van onder andere de tour en Parijs-Nice.

Iedereen die iets of wat met de wielersport begaan is hielt zijn hart vast na de proloog van Parijs-Nice. Er was namelijk geen enkele renner die niet startte. Op zich niet zo gek, ware het niet dat UCI- baas Pat McQuaid gedreigd had elke renner te schorsen die zou starten in de meerdaagse rittenkoers.

Een gevolg van de ruzie die beide instanties nu al langer dan een jaar uitvechten. En waar de renners nu de dupe van blijken te worden. Officieel heeft de UCI nog geen maatregelen genomen tegen de renners, maar het feit dat ze geen persmededelingen meer heeft gedaan na de proloog doet vermoeden dat ze zelf niet weet wat te doen op dit moment.

Gert Steegmans verwoordde klaar en duidelijk het standpunt van de renners: “Schorst de UCI me voor deze Parijs-Nice, dan stap ik naar de arbeidsrechtbank omdat ik mijn werk niet kan uitoefenen. Dan vraag ik ook schadevergoeding aan de UCI en ASO.”

“De UCI is onze regering. Ze heeft vrijdag van de ploegmanagers een motie van wantrouwen gekregen. Ze moet van mij niet opstappen. Net als ASO moet ze ons niet langer als gijzelaars gebruiken. Door te koersen hebben we getoond dat we van goede wil zijn. Dat zag ik de voorbije dagen nog niet van de UCI.”



Bronnen:

UCI Media

De Standaard

1 opmerking:

Kristien zei

Een hele flauwe:
Waarom lopen de koeien tijdens het wielrennen met de renners mee?

Ze kennen elkaar van bij de veearts 8-)

Kus,

Kristien